Sâptămâna a 5-a de Sarcină = Schimbări în TOT

Acum știu că bebe e cu noi la fiecare pas și că a lua decizii pentru doi, mai ales când unul e în formare esențială, este o prioritate.

Vreau să vă spun despre schimbările pe care le-am făcut în ceea ce privește viața mea de zi cu zi, odată cu provocările primului trimestru și în final să vă povestesc și despre uleiuri esențiale, desigur.

Apa – de acum apă plată, filtrată și niciodată de la robinet, nici măcar atunci când gătești cu ea. De renunțat la băuturi carbobazoase, inclusiv apă minerală. Intensifică gazele care sunt oricum omniprezente. Nu-ți face viața grea!

Chimicalele – aici e poveste serioasă. Am schimbat în general toate produsele de curățenie cu produse speciale pentru bebeluși pentru că nu au miros (așa puternic cel puțin) și au mai puține chimicale. Șamponul, uleiul de corp – sunt de bebeluși, dar și detergentul și balsamul de rufe ori cel de vase. Săpunul de mâini și cel intim sunt naturale, făcute de mine din bază neutră cu ulei esențial de lavandă. În casă spăl cu Thieves Household Cleaner tot – în afară de un Domestos ocazional în WC, pe care îl mânuiesc cu mănuși (obligatoriu mănuși la orice contact cu chimicalele). O șmecherie aflată de curând – apa de gură Thieves Mouthwash e foarte bună să stropești de câteva ori în zonele mai greu de spălat cum ar fi chiuveta din baie sau bideul – se duce totul în câteva clipe. Gelul de duș este făcut cu baza de la Young Living, peste care am pus 20 picături de ulei esențial Grounding. Miros mereu a pădure de brazi și molizi dimineața. Atât de minunat pentru mine, având în vedere că pot dintr-o bază să îmi fac mai multe geluri de duș mai mici cu uleiurile mele esențiale preferate.

Mi-am făcut și cremă generală cu un de cocos și ulei esențial de trandafir sau lavandă, pentru piele. Pentru burtică atunci când va crește am notat deja uleiurile esențiale de lavandă și tămâie pentru pielea ei ce se va întiiiiiiiinde bine de tot. O ajută să rămână elastică și să se regenereze după naștere.

Vopsitul părului – de evitat vopseaua din comerț în general, care are soluții foarte puternice. Am citit varii opinii, cum că o vopsea mai ușoară sau pe bază de plante (tip henna) sunt idei mai bune. Mereu să ții cont să fie aerisit salonul sau locul unde te vopsești.

Oja și lacul de unghii – ideal ar fi să căutăm ceva ce nu are acetona în compoziție. Deocamdată am renunțat total la unghii tehnice cu gel sau oja semipermanentă, și nici cu ojă nu prea mă dau. Revin pe subiect dacă mă elucidez în săptămâniile viitoare, deocamdată nu este o prioritate.

În mod general, trebuie evitate cosmeticele și detergenții cu parabeni și ftalați, care pot face foarte rău copilului, punându-i în pericol dezvoltarea și ducând chiar și la pierderea sarcinii în cazuri extreme. Toate produsele de la Young Living sunt 100% organice, bio, fără chimicale, fără toxine, fără parabeni, fără ftalați. De la produse cosmetice, de îngrijire, de curățenie, detergenți sau machiaj, toate sunt la dispoziția noastră pentru o alegere sănătoasă.

Iată câteva tutoriale pe blog care v-ar ajuta să înlocuiți cosmeticele și detergenții obișnuiți cu variantele lor naturale, cu uleiuri esențiale:

Somn – a devenit o prioritate, pentru că acesta a fost și semnul cel mai pregnant când mi-am dat seama că sunt însărcinată. M-aș pune pe jos să dorm din oră în oră dacă aș putea. Pentru că nu pot, totuși dorm de la 21-22 (maxim) seara până la 7-8 dimineața. Nevoia de somn este normală în primul trimestru, odată cu schimbările hormonale, dezvoltarea bebelușului care crește văzând cu ochii și preia din energia și toți nutrienții mamei pentru a face asta, dar și schimărilor fizice de mărire a uterului. Pe lângă toate acestea, dacă adăugăm și schimbările emoționale puternice și numeroase, e firesc pentru corp să fie continuu obosit. Dormi atât cât se poate și ai nevoie, fără să te scuzi sau să te simți prost în vreun fel.

Cafea & ceai– am renunțat la cafea (la alcool nu mai menționez, că este de la sine înțeles, oricum am băut doar ocazional, social, la ocazii). Cartea spune că ai voie să servești 200 mg cofeină într-o cafea lungă (americană) pe zi, însă nu în fiecare zi. Chiar și dea decofeinizată are 15 mg cofeină în ea. De asemenea este indifcat să eliminăm și consumul de ceai verde și alb (conțin cofeină, denumită aici și teină). Fără ceai de salvie sau de codița șoricelului, modifică nivelurile de hormoni. Ceai de mentă, de tei, de fructe – toate sunt acceptate și binevenite în sarcină

Alimentație – Poate cel mai important subiect! În primul rând, Acid folic. Supliment de la farmacie (e vreo 7 lei dar de bază pentru dezvoltarea lui bebe mai ales în primul trimestru). În plus, acid folic din hrană – portocale, lămâi, grefă, tot ce înseamnă frunze verzi (verde închis mai ales)- kale, spanac, baby spanac, broccoli, cartofi normali sau dulci – copți nu fierți (prin fierbere se elimină acidul folic), cereale integrale, pâine neagră din cereale integrale, paste integrale, orez, nuci, migdale, fasole boabe (de orice culoare). La fel de important este și calciul, mai ales cum bebe crește și atentează la calciul din oasele mamei! Dacă tu nu ai grijă la calciu, ai șanse de osteoporoză mai încolo! Iaurt grecesc, kefir, ciuperci, semințe de susan, tofu, pește, carne de pui și curcan. Pentru vegani, de insistat pe boabe, linte, năut, fasole. Grăsimi bune Omega 3 din pește sau/și avocado, nuci, migdale, caju. Cu alte cuvinte, o alimentație sănătoasă, ca la carte! Metoda noastră este simplă – când mergem la cumpărături, luăm doar ce e sănătos și e pe listă pentru sarcină. E bun și pentru soț tot ce e pe listă, de fapt îl va face să se simtă grozav. Noi nu bem lapte de vacă nefermentat, așadar am ales lapte de cocos, migdale, orez. Și în rest, tot ce am scris în lista de mai sus + multe alte legume, frunze și fructe. Un pahar de suc proaspăt stors de portocale cu grefă pe zi, pentru vitamina C și acid folic, ar fi bine să nu lipsească. Eu iubesc și smoothie-urile cu spanac și banane. (P.S. spanacul nu prea se mai simte în această combinație)

Job & hobby – eu a trebuit să renunț la câteva din proiectele în care mă angrenasem. Cu toată părerea de rău pentru că schimbările la nivel de business le plănuisem demult și abia le așteptasem, însă corpul nu a ținut cu ele. Este o perioadă în care consider că sarcina este pe primul loc și proiectele interesante pot să le fac oricând după ce mă simt mai bine. În plus, nici nu puteam să funcționez la randamentul normal, ceea ce m-a făcut să mă simt mai puțin pregătită decât sunt de fapt. Cât despre hobby-uri, le-am intensificat, alegând să stau mai mult pe loc decât să umblu cu treburi. Am luat mai mult în considerare să citesc, să văd filme liniștite sau amuzante (în locul aventurilor sau celor de acțiune), am ales să mă relaxez și să cânt muzică mai liniștită, am intrat într-un cor bisericesc ca solistă.

Uleiurile esențiale – așa cum am vorbit și în articolul din săptămâna a 4-a, una din primele griji când am aflat că sunt însărcinată a fost să aflu rapid ce uleiuri să nu mai folosesc. Am citit mult (articole, cărți) și am discutat pe diverse forumuri si grupuri de mămici pasionate de uleiuri, până să trag niște concluzii. Inițial am crezut că trebuie să le las deoparte 9 luni de tot însă ce am ales a fost să

  • pun deoparte câteva uleiuri care nu sunt bune deocamdată, provocând anume schimbări hormonale de care nu am nevoie chiar acum- acestea sunt Sage, Clary Sage (ambele bune pentru perioada de travaliu, favorizându-l), Endoflex, Lady Sclareol (ambele conțin salvie), Wintergreen, Marjoram-măghiran Basil-busuioc, Clove-cuișoare., Idaho Tansy (Blue Tansy este OK).
  • să pun pe lista de ER (Essential Rewards) uleiurile perfecte pentru sarcină dar și pentru când vine bebelușul – Gentle Baby, Peace & Calming, Lavender, Frankincense (tămâie)
  • să fac ordine la uleiurile pe care le am și să mă asigur că niciun blend nu are în conținutul tău uleiurile din lista de mai sus
  • dacă exista un blend ce le conține, să îl diluez ca pentru copii (Thieves, Panaway)
  • să pun în prim plan uleiurile de liniștire și împământenire – Idaho Blue Spruce, Grounding, Stress Away, Vetiver
  • să țin foarte aproape uleiurile citrice și de mentă, pentru primul trimestru – cele citrice în apă sau difuzate, iar Peppermint mirosit direct din sticlă sau difuzat, împotriva grețurilor matinale
  • să îmi fac din roll-on cu ulei vegetal ca parfum, în loc de a aplica uleiurile direct pe mine cum făceam până acum – practic am limitat cam cu 70% consumul de uleiuri, dar nu l-am eliminat deloc, ele par să își facă efectul mult mai repede și le simt aroma mult mai puternic față de înainte.

La somn, folosesc Lavender, Stress away, Peace and Calming, Grounding – dacă până acum puntem 8-10 picături, acum pun 2-3 (deci ca și la copii mici) – uneori nu las diffuserul peste noapte, ci doar 10 minute când mă bag în pat.

Din kitul de start – pe prim plan rămân Lemon, Peppermint, Frankincense, Lavender – ar fi bine să nu rămâi fără ele pe timpul sarcinii.

Cel mai important sfat – ascultă-ți corpul. El va ști foarte repede să îți transmită ce e bine, ce e rău, ce e prea mult și mai ales ce nu vrea bebe. Comunică cu bebelușul ori de câte ori ai un moment de respiro. Acum e momentul de creat o relație strânsă și minunată cu viitorul pui al familiei. Și dacă ați ști ce generații minunate vin peste noi!…

 

 

Share :

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.